Algemene voorwaarden

• Klachtenreglement | • Privacyreglement

    ARTIKEL 1 DEFINITIES
    In deze voorwaarden worden de hierna volgende termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven: Opdrachtnemer: Staffing&Consulting gevestigd Geusseltweg 41C04, 6225 XS Maastricht
    Opdrachtgever: De wederpartij van Staffing&Consulting
    Opdracht: De tussen de opdrachtgever en Staffing&Consulting overeengekomen, in beginsel schriftelijk vastgelegde, werkzaamheden die door Staffing&Consulting dienen te worden verricht, alsmede ook de voorwaarden waaronder dit dient te geschieden.
    Opdrachtbevestiging: De schriftelijke vastlegging door Staffing&Consulting van de opdracht, waarin in ieder geval de inhoud van de diensten en het (uur)tarief alsmede de duur van de opdracht is opgenomen. Tevens wordt hierin, indien en voor zover van toepassing, vastgelegd welke gegevens door of namens de opdrachtgever aan Staffing&Consulting ter beschikking worden gesteld bij aanvangen en tijdens de vervulling van de opdracht.
    Derden: Natuurlijke en/of rechtspersonen die namens Staffing&Consulting bevoegd zijn om als zelfstandig ondernemer bij opdrachtgever van Staffing&Consulting werkzaamheden uit te voeren.

    ARTIKEL 2: ALGEMEEN
    2.1    Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding, offerte en opdracht(bevestiging) tussen Staffing&Consulting en opdrachtgever, voor zover
             van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
    2.2    De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle opdrachten met Staffing&Consulting, voor de uitvoering waarvan door
             Staffing&Consulting van de diensten van derden gebruik wordt gemaakt.
    2.3    Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
    2.4    De toepasselijkheid van algemene voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
    2.5    Indien Staffing&Consulting met opdrachtgever meer dan eenmaal opdrachten sluit, gelden ter zake alle volgende opdrachten steeds de
             onderhavige algemene voorwaarden, ongeacht of deze al dan niet expliciet toepasselijk zijn verklaard.
    2.6    Indien één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen
             van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.

    ARTIKEL 3: AANBIEDINGEN EN OFFERTES
    3.1    Opdrachten waarbij Staffing&Consulting partij is, gelden eerst als gesloten:
             a. na ondertekening door beide partijen van een daartoe opgemaakte opdracht, dan wel;
             b. na ontvangst en akkoordverklaring van de schriftelijke aanvaarding door opdrachtgever van een door Staffing&Consulting gedaan aanbod.
    3.2    Mondelinge afspraken binden Staffing&Consulting slechts indien Staffing&Consulting deze schriftelijk heeft bevestigd, bij gebreke daarvan geeft
             de inhoud van de door Staffing&Consulting toegezonden factuur de inhoud van de opdracht weer, tenzij opdrachtgever binnen 14 dagen na
             factuurdatum de inhoud van de factuur betwist.
    3.3    Indien Staffing&Consulting tijdens de uitvoering van de werkzaamheden een mondelinge meerwerkopdracht ontvangt van de opdrachtgever of
             een medewerker c.q. vertegenwoordiger van opdrachtgever en Staffing&Consulting daartoe gegevens aanlevert, waarna opdrachtgever de
             uitvoering van het meerwerk accepteert, althans niet heeft geprotesteerd tegen het meerwerk, mag Staffing&Consulting er vanuit gaan dat het
             meerwerk op uitdrukkelijk verzoek van opdrachtgever is geschied tegen de door Staffing&Consulting gehanteerde prijzen en tarieven.
    3.4    De prijzen in de genoemde aanbiedingen en offertes zijn in Euro's exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, alsmede exclusief
             eventuele in het kader van de opdracht te maken kosten, waaronder verzend- , reis- en administratiekosten en leges, tenzij anders aangegeven. 3.5    Aanbiedingen of offertes gelden slechts voor de opdrachten waarop zij betrekking hebben en kunnen niet worden ingeroepen voor latere
             opdrachten.
    3.6    Aanbiedingen en offertes zijn geldig gedurende 30 dagen na ontvangst door de opdrachtgever tenzij anders aangegeven.
    3.6.1 Een samengestelde prijsopgave verplicht Staffing&Consulting niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig
             deel van de opgegeven prijs.
    3.6.2 Alle aanbiedingen en/of offertes van Staffing&Consulting zijn vrijblijvend, tenzij in het schriftelijk uitdrukkelijk anders is aangegeven.

    ARTIKEL 4: UITVOERING VAN DE OPDRACHT
    4.1    Staffing&Consulting zal de opdracht naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap (laten) uitvoeren.
    4.2    Indien en voor zover een goede uitvoering van de opdracht dit vereist, heeft Staffing&Consulting het recht bepaalde werkzaamheden te laten
             verrichten door derden.
    4.3    De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan Staffing&Consulting aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de
             opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de opdracht, tijdig aan Staffing&Consulting
             worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de opdracht benodigde gegevens niet tijdig aan Staffing&Consulting zijn verstrekt, heeft
             Staffing&Consulting het recht de uitvoering van de opdracht op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de
             gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
    4.4    Staffing&Consulting is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, doordat Staffing&Consulting is uitgegaan van door de opdrachtgever
             dan wel de voorgedragen kandidaat, verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor
             Staffing&Consulting kenbaar behoorde te zijn.
    4.5    Staffing&Consulting heeft het recht een exemplaar van het uitgevoerde werk in zijn dossier te houden ook al vraagt opdrachtgever vernietiging of
             teruggave van zijn dossier.
    4.6    Indien door Staffing&Consulting of door Staffing&Consulting ingeschakelde derden in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht
             op de locatie van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie, draagt opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die
             medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
    4.7    De locatie en het tijdstip van de uitvoering van de opdracht worden in overleg bepaald. Het is Staffing&Consulting echter toegestaan de locatie en
             het tijdstip te wijzigen, mits zij dit tijdig met de opdrachtgever bespreekt. In het algemeen geldt dat bedoelde wijziging tijdig is doorgegeven, indien
             dat uiterlijk 48 uur voor het uitvoeren van de opdracht of een gedeelte daarvan plaatsvindt.
    4.8    Opdrachtgever vrijwaart Staffing&Consulting voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de opdracht schade
             lijden en welke aan opdrachtgever toerekenbaar is.
    4.9    Indien is overeengekomen dat de opdracht in fasen zal worden uitgevoerd, kan Staffing&Consulting de uitvoering van die onderdelen die tot een
             volgende fase behoren opschorten tot dat opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

    ARTIKEL 5: ANNULERING DOOR OPDRACHTGEVER
    5.1    Indien opdrachtgever, nadat een opdracht tot stand is gekomen deze geheel of gedeeltelijk annuleert, blijft hij het verschuldigde honorarium
             conform artikel 8 van deze algemene voorwaarden verschuldigd, onverminderd het recht van Staffing&Consulting op volledige schadevergoeding
             inclusief gederfde winst.
    5.2    Annulering dient bij aangetekend schrijven te geschieden.
    5.3    Ieder van partijen is bevoegd de opdracht met inachtneming van 1 maand tegen het einde van een kalendermaand door opzegging te beëindigen,
             tenzij partijen anders zijn overeengekomen. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.

    ARTIKEL 6: WIJZIGING VAN DE OPDRACHT
    6.1    Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te
             wijzigen of aan te vullen, zullen partijen tijdig en in onderling overleg de opdracht dienovereenkomstig aanpassen.
    6.2    Indien partijen overeenkomen dat de opdracht wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden
             beïnvloed. Staffing&Consulting zal opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen.
    6.3    Indien de wijziging van of aanvulling op de opdracht financiële en/of kwalitatieve consequenties zal hebben, zal Staffing&Consulting
             opdrachtgever hierover van tevoren inlichten.
    6.4    Indien een vast honorarium is overeengekomen zal Staffing&Consulting daarbij aangeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de opdracht
             een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

    ARTIKEL 7: UITVOERINGSTERMIJN
    7.1    Is binnen de looptijd van de opdracht voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale
             termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever Staffing&Consulting derhalve schriftelijk in gebreke te stellen.
    7.2    De opdracht tussen Staffing&Consulting en een opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de opdracht anders
             voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

    ARTIKEL 8: HONORARIUM
    8.1    Staffing&Consulting verricht haar werkzaamheden op basis van het geldende uurtarief, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen.
             Het honorarium zal worden vastgesteld op grond van werkelijk bestede uren.
    8.2    Bij opdrachten met een looptijd van meer dan 1 maand is Staffing&Consulting gerechtigd de verschuldigde kosten periodiek in rekening te
             brengen.
    8.3    Indien Staffing&Consulting met opdrachtgever een vast tarief, uurtarief of dagdeeltarief overeenkomt, is Staffing&Consulting niettemin gerechtigd
             tot verhoging van dit tarief.
    8.4    Staffing&Consulting is gerechtigd prijsstijgingen door te berekenen, indien Staffing&Consulting kan aantonen dat tussen het moment van
             aanbieding en uitvoering de tarieven ten aanzien van bijvoorbeeld lonen en/of reis-, verblijfkosten met meer dan 5% zijn gestegen.
    8.5    Staffing&Consulting zal de opdrachtgever het voornemen tot verhoging van het tarief schriftelijk kenbaar maken. Staffing&Consulting zal daarbij
             de omvang van de verhoging vermelden en de datum waarop deze ingaat.
    8.6    taffing&Consulting heeft het recht het overeengekomen (uur)tarief jaarlijks te verhogen met minimaal het prijsindexcijfer van CBS voor
             "contractuele loonkosten per uur", vermeerderd met 3,5%, tenzij partijen andere afspraken hebben gemaakt.
    8.7    Het honorarium en eventuele kostenramingen zijn exclusief btw.

    ARTIKEL 9: BETALING
    9.1    Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum op een door Staffing&Consulting aan te geven wijze in de valuta waarin is
             gedeclareerd, tenzij partijen anders zijn overeengekomen. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
             Staffing&Consulting is gerechtigd vooruitbetaling van (een gedeelte) van het verschuldigde bedrag te verlangen.
    9.2    Indien opdrachtgever in gebreke blijft in de betaling binnen 14 dagen c.q. binnen de overeengekomen termijn, is opdrachtgever van rechtswege
             in verzuim. Opdrachtgever is als dan de wettelijke (handels)rente verschuldigd, per maand of gedeelte van een maand. De rente over het
             opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledige
             bedrag.
    9.3    In geval van liquidatie, (aanvraag van) faillissement, toelating van opdrachtgever tot de wettelijke schuldsanering uit hoofde van de Wet
             Schuldsanering Natuurlijke Personen, ondercuratelestelling, beslag of (voorlopige) surseance van betaling van opdrachtgever zijn de vorderingen
             van Staffing&Consulting op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
    9.4    De door opdrachtgever gedane betalingen strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen
             rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.

    ARTIKEL 10: EIGENDOMSVOORBEHOUD
    10.1  Alle door Staffing&Consulting geleverde zaken, daaronder eventueel mede begrepen begrotingen, rapporten, adviezen, software, (elektronische)
             bestanden enz., blijven eigendom van Staffing&Consulting totdat de opdrachtgever alle navolgende verplichtingen uit alle met Staffing&Consulting
             gesloten opdrachten is nagekomen. De geleverde zaken mogen dan ook niet tot datum betaling worden vervreemd, bezwaard of in onderpand
             worden gegeven.
    10.2  De opdrachtgever is niet bevoegd de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
    10.3  Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten daarop willen vestigen of doen gelden, is
             opdrachtgever verplicht Staffing&Consulting zo snel als redelijkerwijs verwacht mag worden daarvan op de hoogte te stellen.
    10.4  De opdrachtgever verplicht zich de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand,
             ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal en de polis van deze verzekering op eerste verzoek ter inzage te geven.
    10.5  Voor het geval dat Staffing&Consulting zijn in dit artikel aangeduide eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de opdrachtgever reeds nu
             onvoorwaardelijke en niet herroepbare toestemming aan Staffing&Consulting of door deze aan te wijzen derden om al die plaatsen te betreden
             waar de eigendommen van Staffing&Consulting zich bevinden en die zaken mede terug te nemen.

    ARTIKEL 11: INCASSOKOSTEN
    11.1  Indien opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de (tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van
             voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. In ieder geval is opdrachtgever in het geval van een geldvordering incassokosten
             verschuldigd. De incassokosten worden berekend overeenkomstig het incassotarief zoals door de Nederlandse Orde van Advocaten in
             incassozaken wordt geadviseerd, met een minimum van € 350,00.
    11.2  Indien Staffing&Consulting hogere kosten heeft gemaakt, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze voor vergoeding in
             aanmerking. Gerechtelijke- en executiekosten komen eveneens voor rekening van opdrachtgever.

    ARTIKEL 12: KLACHTENREGLEMENT
    12.1  Klachten over de geleverde diensten dienen door opdrachtgever binnen 8 dagen na uitvoering schriftelijk te worden ingediend bij
             Staffing&Consulting. De ingebrekestelling dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten, zodat
             Staffing&Consulting in staat is adequaat te reageren.
    12.2  Klachten over de geleverde diensten dienen minimaal te bevatten:
             a. naam, adres en woonplaats van klager
             b. naam en werkadres van degene over wie geklaagd wordt
             c. beschrijving van de klacht
             d. redenen voor de klacht
             e. eventuele documentatie
    12.3  Staffing&Consulting stuurt binnen 2 weken een schriftelijke bevestiging van ontvangst van de klacht.
    12.4  Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt de indiener van de klacht uiterlijk binnen vier weken na ontvangstdatum hiervan op
             de hoogte gesteld.
    12.5  Een klacht dient binnen zes weken na de ontvangstdatum te zijn afgehandeld
    12.6  De klacht moet worden behandeld door een onafhankelijke medewerker, die zelf niet bij de klacht betrokken is.
    12.7  Het bestaan van het klachtenmanagementsysteem wordt aantoonbaar bekend gemaakt aan de cliënt en aan de (eigen) medewerkers.
    12.8  Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen werkzaamheden of leveren niet meer mogelijk of zinvol is, zal Staffing&Consulting slechts
             aansprakelijk zijn binnen de grenzen van het bepaalde in het artikel "Aansprakelijkheid".

    ARTIKEL 13: OPSCHORTING EN ONTBINDING
    13.1  Staffing&Consulting is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de opdracht te ontbinden, indien:
             - opdrachtgever de verplichtingen uit de opdracht niet of niet volledig nakomt.
             - na het sluiten van de opdracht Staffing&Consulting ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever de
               verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de opdrachtgever slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal
               nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.
             - opdrachtgever bij het sluiten van de opdracht verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de opdracht en deze
               zekerheid uitblijft of onvoldoende is.
    13.2  Voorts is Staffing&Consulting bevoegd de opdracht te (doen) ontbinden, indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn, dat
             nakoming van de opdracht onmogelijk is geworden of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd, dan wel
             indien zich anderszins omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de opdracht in redelijkheid niet
             mag worden verwacht.
    13.3  Indien de opdracht wordt ontbonden, zijn de vorderingen van Staffing&Consulting op de opdrachtgever aanspraken uit de wet en opdracht.
    13.4  Staffing&Consulting behoudt steeds het recht schadevergoeding te vorderen.

    ARTIKEL 14: AANSPRAKELIJKHEID
    14.1  Voor elke door Staffing&Consulting aanvaarde opdracht geldt dat er sprake is van een inspanningsverplichting. Staffing&Consulting kan nimmer
             aansprakelijk gesteld worden voor niet behaalde resultaten. Staffing&Consulting is uitsluitend aansprakelijk voor tekortkomingen in de uitvoering
             van de opdracht die het gevolg zijn van onzorgvuldigheid en ondeskundigheid bij het uitbrengen van de adviezen en het uitvoeren van
             opdrachten.
    14.2  Indien Staffing&Consulting aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
    14.3  De aansprakelijkheid van Staffing&Consulting voor schade van de opdrachtgever, welke is veroorzaakt door niet tijdige, niet volledige of niet
             behoorlijke uitvoering van de opdracht, is beperkt tot maximaal het declaratiebedrag van het honorarium, dat door Staffing&Consulting aan de
             opdrachtgever in rekening is gebracht voor het verrichten van de werkzaamheden waarin de oorzaak van de schade is gelegen, met dien
             verstande dat daarbij alleen het honorarium in aanmerking wordt genomen dat betrekking heeft op de laatste drie maanden waarin die
             werkzaamheden zijn verricht. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van
             Staffing&Consulting. Onder Staffing&Consulting zijn in deze en de volgende bepalingen van dit artikel mede begrepen zin werknemers alsmede
             eventuele door hem bij de uitvoering van de opdracht ingeschakelde derden.
    14.4  Staffing&Consulting is niet aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt doordat de opdrachtgever niet heeft voldaan aan zijn uit artikel 4.3
             voortvloeiende informatieverplichting of doordat de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet aan hetgeen waarvoor hij krachtens
             artikel 4.5 instaat, tenzij deze schade mede is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijkt te stellen grove onzorgvuldigheid van
             Staffing&Consulting.
    14.5  Staffing&Consulting is voorts niet aansprakelijk voor schade, welke is veroorzaakt door handelen of nalaten van door opdrachtgever bij de
             uitvoering van de opdracht betrokken derden, tenzij die schade mede is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijk te stellen grove
             onzorgvuldigheid van Staffing&Consulting.
    14.6  Staffing&Consulting is overigens steeds bevoegd de schade van de opdrachtgever zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken,
             waartoe opdrachtgever alle medewerking zal verlenen.
    14.7  Staffing&Consulting is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en
             schade door bedrijfsstagnatie. Het voorgaande lijdt uitzondering ingeval van opzet of daarmee gelijk te stellen grove onzorgvuldigheid van
             Staffing&Consulting.

    ARTIKEL 15: VRIJWARINGEN
    15.1  Opdrachtgever vrijwaart Staffing&Consulting voor aanspraken van derden met betrekking tot rechten van intellectuele eigendom en
             auteursrechten op door de opdrachtgever verstrekte bescheiden en gegevens, die bij de uitvoering van de opdracht worden gebruikt.
    15.2  Indien opdrachtgever aan Staffing&Consulting informatiedragers, elektronische bestanden of software etc. verstrekt, garandeert deze dat de
             informatiedragers, elektronische bestanden of software vrij zijn van virussen en defecten.

    ARTIKEL 16: OVERMACHT
    16.1  De partij die meent in overmacht te verkeren is verplicht de andere partij daarvan onmiddellijk in kennis te stellen.
    16.2  Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd worden als gevolg van een omstandigheid die niet
             is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor hun rekening komt.
    16.3  Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van
             buiten komende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop Staffing&Consulting geen invloed kan uitoefenen, zoals ziekte van haar personeel,
             stroom- en computerstoringen, virussen, brand, diefstal, doch waardoor Staffing&Consulting niet in staat is de verplichtingen na te komen.
    16.4  Staffing&Consulting heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat
             Staffing&Consulting zijn verplichtingen had moeten nakomen.
    16.5  Voor zoveel Staffing&Consulting ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels gedeeltelijk zijn verplichtingen uit de opdracht is nagekomen
             of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Staffing&Consulting
             gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te declareren. Opdrachtgever is gehouden deze declaratie te
             voldoen als ware het een afzonderlijke opdracht.

    ARTIKEL 17: GEHEIMHOUDING
    17.1  Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun opdracht van elkaar of uit andere bron
             hebben verkregen. Alle informatie geldt als vertrouwelijk, tenzij door een der partijen schriftelijk aan de andere partij is medegedeeld dat bedoelde
             informatie niet vertrouwelijk is.
    17.2  Indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechterlijke uitspraak, Staffing&Consulting gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de
             wet of de bevoegde rechter aangewezen derden mede te verstrekken, en Staffing&Consulting zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk
             dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Staffing&Consulting niet gehouden tot schadevergoeding
             of schadeloosstelling en is de opdrachtgever niet gerechtigd tot ontbinding van de opdracht op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.

    ARTIKEL 18: INTELLECTUELE EIGENDOM EN AUTEURSRECHTEN
    18.1  Onverminderd het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde behoudt Staffing&Consulting zich de rechten en bevoegdheden voor die
             Staffing&Consulting toekomen op grond van de Auteurswet.
    18.2  Alle door Staffing&Consulting verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, opdrachten, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn
             uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van
             Staffing&Consulting worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken
             anders voortvloeit.
    18.3  Staffing&Consulting behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken,
             voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

    ARTIKEL 19: NIET-OVERNAME PERSONEEL
    19.1  De opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de opdracht alsmede 1 jaar na beëindiging daarvan, op generlei wijze, behoudens nadat goed
             zakelijk overleg ter zake heeft plaatsgehad met Staffing&Consulting, medewerkers van Staffing&Consulting of van ondernemingen waarop
             Staffing&Consulting ter uitvoering van deze opdracht beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de opdracht, in
             dienst nemen dan wel anderszins, direct of indirect, voor zich laten werken. Op overtreding van dit artikel staat een boete van € 75.000,-- zegge:
             vijfenzeventigduizend euro.

    ARTIKEL 20: GESCHILLEN
    20.1  Alle geschillen, voortvloeiend uit of verband houdende met de opdracht waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen worden beslecht
             door de bevoegde Nederlandse rechter in de vestigingsplaats van Staffing&Consulting. Niettemin heeft Staffing&Consulting het recht het geschil
             voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter of aan de betreffende Raad van Arbitrage.

    ARTIKEL 21: TOEPASSELIJK RECHT
    21.1  Op elke opdracht tussen Staffing&Consulting en opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing. Toepasselijkheid van het Weens
             Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.

    ARTIKEL 22: VINDPLAATS VAN DE VOORWAARDEN
    22.1  Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel onder nummer
    22.2  Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het tot stand komen van de opdracht.
    22.3  De Nederlandse tekst van de algemene voorwaarden is steeds bepalend voor de uitleg daarvan.